Cronică de film-Total Recall, atunci şi acum

Douglas Quaid (Farrell) este un umil lucrător la o fabrică de poliţişti robotici. Împreună cu soţia sa Lori (Kate Beckinsale), el duce o viaţă liniştită. Asta până în ziua în care Quaid se duce la firma Total Recall, pentru a-şi implanta, în scop recreaţional, o amintire falsă. Procesul chimic de implantare intră în conflict cu un fond mnemonic real, puternic reprimat. Brusc, întreaga existenţă a protagonistului este aruncată în aer. Urmărit de poliţie, atacat de propria sa soţie, Quaid începe să înţeleagă că întreaga sa viaţă, aşa cum o ştia, nu este decât o minciună implantată chimic. Hăituit din toate părţile, eroul nostru se lansează în căutarea adevăratei sale identităţi, a adevărului despre sine.

Premisa dramaturgică şi esenţialul firului narativ sunt practic identice cu cele ale primului “Total Recall". Chiar şi numele personajelor sunt neschimbate. Şi totuşi, parcă ceva lipseşte.

Poate ar trebui să începem prin a ne întreba: Ce înseamnă un remake? Ce aşteaptă publicul de la o astfel de producţie? Desigur, o interpretare proaspătă şi nouă a vechiului fir narativ. E firesc – nu poţi să oferi chiar aceeaşi Mărie, cu altă pălărie. Dar în afară de inovaţie, spectatorul, în calitatea sa (presupusă) de fan al filmului originar, aşteaptă să primească şi ceva din savoarea şi atmosfera versiunii iniţiale.
Deşi noul “Total Recall" urmăreşte (cum este şi firesc) cu destulă fidelitate firul narativ al primei iteraţii, filmul nu stă rău la capitolul inovaţie. Conflictul nu se mai învârte în jurul coloniei miniere de pe Marte ce făcea savoarea primului film. În locul acesteia ni se propune o lume post-apocaliptică, în care Pământul a fost devastat de un război chimic global. Doar două regiuni ale Terrei au rămas locuibile: Vestul Europei (aşa-numita “Federaţie Unită a Britaniei") şi “Colonia" (continentul australian). Aceasta din urmă este exploatată de către metropolă (“Federaţia Britaniei"), cam în acelaşi mod în care, în primul film, Pământul îi exploatează pe minerii marţieni.

În Colonie locuiesc proletarii, în vreme ce elitele exploatatoare rezidă în Federaţie. Cei dintâi fac zilnic naveta până la locurile lor de muncă din metropolă, folosind un soi de lift ce trece prin centrul Pământului. Original!
Totuşi, probabil că fanilor primului “Total Recall" le va lipsi Planeta Roşie, cu întreaga sa atmosferă steam punk. Deşi contextul dramaturgic diferit adus de noul film (război chimic, Terra nelocuibilă, etc.) nu este rău în sine, cred că deplasarea acţiunii de pe Marte pe Pământ a fost o greşeală. Dintr-un foc, s-a pierdut tot parfumul clasicului “Total Recall".
Apoi, anumite efecte speciale care constituiau trade-mark-uri ale primului film au fost reinterpretate neinteresant (vezi de pildă masca robotică cu care Quaid încearcă să treacă de forţele de securitate în pelicula din ’90, vs. masca holografică a versiunii 2012). În general, producătorii par a fi înţeles greşit ideea de fidelitate faţă de original: chiar şi atunci când li se oferă fanilor câteva trimiteri la primul “Total Recall", ele sunt de regulă total gratuite, deloc integrate dramaturgic (vezi femeia cu trei sâni).

Nu în ultimul rând, varianta din ’90 este inextricabil legată de persona cinematografică unică a lui Arnold Schwarzenegger. Cum să faci un “Total Recall" fără Schwarzie? Eu unul aş fi preferat de o mie de ori să-l (re)văd pe Arnold (la cei 65 de ani ai săi) în rolul protagonistului Douglas Quaid, decât pe junul Colin Farrell.
Să ne înţelegem, nu am nimic cu Farrell, şi nici nu vreau să sugerez că filmul din 1990 ar fi perfect. Revăzut acum, după 20 de ani, el pare cam naiv, pe alocuri lent, şi cu siguranţă datat – proiecţia futuristă oferită miroase puternic a anii ’80. Asta nu schimbă însă faptul că avem de-a face cu un clasic al genului SF, iar statutul de remake al noului “Total Recall" îl impune în mod firesc pe antecesorul său ca etalon.

Preluarea firului narativ şi a numelor personajelor dintr-o peliculă anterioară nu duce automat la naşterea unei reinterpretări cinematografice de calitate; mai ales atunci când noua producţie nu păstrează nimic din spiritul modelului emulat.
Luat în sine, noul “Total Recall" nu e deloc un film prost. Atâta doar, că în calitate de remake e mediocru. Ca să vă puteţi bucura de el, vă sfătuiesc să nu-l comparaţi nicio clipă cu originalul din ’90. Dacă puteţi.