Momente Kodak: „You press the button, we do the rest!”.

În 1884 Eastman introducea roll-filmul, care permitea expuneri multiple, mult mai practic decât negativul pe sticlă. Acest american liniştit, angajat timp de 14 ani al unei bănci, era de fapt pasionat de fotografie. Înfiinţase prin 1881 o companie care fabrica şi distribuia în toată America plăci fotografice pe bază de colodiu umed. Americanul nostru liniştit, dar atât de neliniştit în ceea ce priveşte pasiunea sa, avea o idee inovatoare: aceea de a schimba fragilele plăci de sticlă. La început a încercat cu o hârtie tratată cu substanţe speciale.

Apoi, cu ajutorul unui chimist scotea primul suport pentru fotografie transparent, suplu, şi a construia o nouă maşina adaptată la acesta. A fabricat un aparat uşor de fotografiat şi un film care permitea 100 de expuneri. Aceste poze erau facute de un amator, care apoi expedia aparatul la Rochester şi primea înapoi pozele imprimate, ca şi aparatul său încărcat cu un nou film, totul pentru 10 dolari. Eastman a lansat sloganul publicitar al firmei sale, care a făcut înconjurul lumii: "You press the button, we do the rest!". Succesul a fost imens. Era de ajuns să apeşi un singur buton ca să surprinzi momentele vieţii. Aproape nimeni nu îşi mai aducea aminte de cea mai veche fotografie, datată din 1826 sau 1827, care este imaginea unei curţi interioare văzută de la fereastra sa de către francezul Joseph Nicéphore Niepce (poza necesitase o expunere de opt ore, iar rezultatul obţinut a fost un pas enorm pentru cercetarea în domeniul fotografiei).Simplificarea procesului de fotografiere, reducerea greutăţii aparatului, dar şi invenţiile ulterioare, făceau ca în 1896, Kodak să vândă circa 100.000 de camere de fotografiat şi să producă aproximativ 640 de kilometri de film şi hârtie fotografică lunar. În acel moment, cel mai ieftin aparat costa cinci dolari. Cel mai ieftin aparat Kodak – Brownie – a fost lansat în 1900 la preţul de un dolar. Reclamele Kodak au apropiat şi mai mult publicul de produsele companiei. Tehnologia lui Eastman era accesibilă oricui, într-o gamă variabilă. Imaginea Kodak a avut şi mai mult de câştigat prin introducerea primului film. Implicarea în proiecte medicale (suportul pentru razele X – 1914), peliculele folosite în industria cinematografică (atât cele pe bază de nitrat cât şi cele pe bază de acetat), dar şi instrumentele de mare sensibilitate folosite de NASA în proiectul de fotografiere şi cartografiere a suprafeţei lunare (anii ’60) sau inventarea camerei foto digitale (1975) au contribuit la promovarea companiei lui Eastman.

Deja nu mai sunt o noutate dificultăţile financiare la care a ajuns în prezent cel mai emblematic nume din industria fotografică. Cum poate ajunge la nimic un nume creat din nimic. Iar istoria nu putea fi nicicând mai ironică: "You press the button, we do the rest!"…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *