“Tinker Tailor Soldier Spy” – Cronică de film

George Smiley (Gary Oldman) şi Control (John Hurt) sunt doi spioni britanici bătrâni rămaşi din vechea gardă a anilor ’50. La începutul anilor ’70, cei doi sunt constrânşi să se pensioneze sub presiunea “lupilor tineri" din MI6 (Serviciul de spionaj britanic). Însă la scurtă vreme după pensionare, Smiley este reactivat de către Control, fostul său şef. I se încredinţează o misiune ultra-secretă: depistarea unui agent dublu plantat de către sovietici în eşalonul de conducere al MI6.
Noua sa misiune îl va opune pe Smiley chiar “lupilor tineri" care l-au forţat să se retragă: Percy Alleline (Toby Jones), Roy Bland (Ciarán Hinds) Bill Haydon (Colin Firth) şi Toby Esterhase (David Dencik).

La început iţele intrigii sunt multe, încurcate şi (aparent) disparate, fapt ce solicită din plin atenţia spectatorului. Însă efortul merită: acţiunea filmului progresează, iar firele dramaturgiei se adună şi se ordonează pe măsură ce agentul Smiley descoperă legături cauzale ascunse acolo unde nu părea să existe nicio conexiune. Secrete vechi sunt dezvăluite; adevărul iese, încet-încet, la iveală.

Ritmul de desfăşurare al filmului este lent, lăsând loc acumulărilor de tensiune dramatică indispensabile genului spy flick. Concepţia cromatică a imaginii contribuie şi ea la construirea unei atmosfere specifice: lumea gri a spionajului chiar este… gri! Directorul de imagine a făcut o opţiune clară în favoarea tonurilor desaturate de cenuşiu, bej şi brun.

Prin urmare, totul converge către elaborarea unui film de gen reuşit. Însă ceea ce face ca “Tinker Tailor Soldier Spy" să se distingă cu adevărat de masa filmelor cu spioni (în afara tonului grav ce nu are nimic în comun cu ludicul seriei James Bond) este calitatea prestaţiilor actoriceşti.
Aceasta este una dintre acele pelicule a cărei calitate se sprijină în proporţie de peste 50% pe umerii actorilor.
Sigur, filmul este foarte bine făcut. Însă fără contribuţia unor nume mari ale cinematografiei britanice (Gary Oldman, John Hurt, Colin Firth, Mark Strong, Connie Sachs, pentru a-i aminti doar pe câţiva), filmul nostru putea foarte uşor să alunece în ternă monotonie, plictisindu-ne cu nenumăratele sale alambicări scenaristice.

Inutil să adaug că Gary Oldman dă măsura valorii sale în rolul protagonistului George Smiley – un nume ironic având în vedere faptul că pe parcursul celor 127 de minute de proiecţie, faţa lui Oldman nu trădează nici cea mai mică urmă de emoţie. Pentru măiestria arătată în stăpânirea expresivităţii chipului încremenit, actorul a primit o bine-meritată nominalizare la Oscar.

“Tinker Tailor Soldier Spy" – nu aveţi voie să îl rataţi! Este o capodoperă a genului spy flick. De fapt, este o capodoperă pur şi simplu.